Snöpligt avbrott

Det blev ett lätt tumult ikväll när det började bli dags för kvällsfilm och kvällsmål, strömmen försvann helt utan vidare!
tjugo minuter i sex sa det "tjoff" och det blev svart, pojkarna som höll på att avsluta leken kom av sig och smög in i köket för att höra vad som hänt.
- Strömmen har gått men den är nog snart tillbaka, svarade jag.
Snart visade sig vara betydligt långvarigare än vi trott. När ingen ström hade kommit vid 18.00 -tiden så bad jag pojkarna att sätta sig i soffan i vardagsrummet för vi skulle läsa, ljuse tfrån fönstret var inte behjälpligt så det var till att hämta en ficklampa, lässtunden blev riktigt mysig med ficklampan som hjälp.

Mormor och morfar sa att de löser vi med att göra som på den gamla goda tiden, värma över öppen eld, så de gick ut till våran grillstaden och hela kvällsmålet blev tillagat på gammaldagsvis, soppan värmdes över elden, brödet blev härligt rostat och korven grillades.

- Mums mums tyckte Herr E och Herr R.

När kom strömmen tillbaka då? Joo precis 18.55, så det hann tittas lite på teve innan det bar av till sängen.
Strömavbrottet hade orsakats av ett träd som fallit omkull över en elledning  i närheten där vi bor och sedan hade det börjat brinna, så de hade varit tvungna att byta ledningar, därav det långa avbrottet.
Strömavbrott kan vara väldigt mysiga och rofyllda, men inte när det är dags för kvällsavslut, men det var ändå riktigt kul tyckte grabbarna som först satt och pysslade till skenet av tända ljus





Kommentarer
Postat av: Nalle

Vi är så vana vid att elen skall fungera. Det är nästan kusligt att vara så beroende. Men det är mysigt när det är mörkt.Förstår att killarna gillade det.

Kom och sjung hos mig!

Hahaha, nu lät jag nästan som Gullan Bornemark.

Nä, det är inte Gullan som är hos mig, något helt annat.

Kram Nalle

2008-09-28 @ 22:34:15
URL: http://nallesfoto.blogg.se/
Postat av: Znogge

Tekniken i all ära men när det blir strömavbrott märker vi hur sårbar den är och hur beroende vi är. Jag tycker du löste det hela på ett föredömligt bra sätt!

Kram!

2008-09-28 @ 22:39:28
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni

Verkar onekligen lite mysigt!



Tur att ni kunde fixa maten på ett bra sätt också.

För mig hade det varit lite värre eftersom vi inte har nån eldstad.



Kramen

2008-09-29 @ 08:09:48
Postat av: IKA

Nalle:

Precis, det är sådana här gånger man inser hur elekrifierat allting är. Jag hade tänkt sätta mig vid datan när de målade men insåg strax - knas, det finns ju ingen ström!! Haha prata om kort minnne..



Jaa det var nästan så jag såg Gullan framför mig där när jag läste orden hihi



Kramiz

2008-09-29 @ 08:51:37
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: IKA

Znogge:

Det är så sant, tekniken är bra men när det blir minsta lilla fnurr på tråden så står vi oss slätt. Samtidigt är det som om man under ett kort tag slungas tillbaka i tiden och får uppleva hur det var förr, när inte denna teknik fanns..det är väl det närmaste tidsresor man får göra kan jag tänka mig.



Nu kan jag inte ta åt mig när det gäller att lösa matfrågan, det var mina föräldrar som rådigt ryckte in när de hörde mina muttrande om - hur lösa kvällsmålet!



Pojkarna myste ordentligt men lite oroliga var de hur de skulle lösa sängläsandet, ingen av dem är direkt förtjusta i komplett mörker.



Kram

2008-09-29 @ 08:54:54
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: IKA

Ninni:

Det var mysigt den stunden det varade sedan var det skönt att strömmen återkom igen. Nej att få långvarigt strömavbrott i lägenhet är ingen kul grej, man blir liksom...låst. Hade en sådan variant när jag bodde i lägenhet för några år sedan men då åkte jag hem hihi så det löste sig.



Men när jag läste teckenspråk i Umeå, då blev det långvarigt avbrott, hela 3 dagar..och vintertid var det dessutom! Det blev till att smälta snö..



DET var en erfarenhet

Kram

2008-09-29 @ 08:57:39
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Tack för din kommentar, jag är otroligt tacksam:) Hoppas du får en toppendag! Kramis

2008-09-29 @ 13:47:15
URL: http://onlymimmi.blogg.se/
Postat av: Rut

Vet också hur knasigt det kan bli. Det var förra måndagsmorse som det blixtrade till när jag stängde av kaffebryggaren och så tjoff gick huvudsäkringen till min lägenhet, Den sitter inlåst i ett rum i källaren där vi abbonenter inte har någon nyckel. Kyl, frys, spis mikro lyse och dator fungerade inte och innan jag kom på att ringa felanmälan nästan en timme gått och paniken var nära.

Som barn och ända till 21 års ålder var sånt inga problem vi visste knappt vad det var, vi klarade bra utan. En gåta tycker man nu.



Ser att ni också gör det, pojkarna ser ut att ha det hur mysigt som helst i skenet av levande ljus.

Kramar.

2008-09-29 @ 13:56:35
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Igloo

Höj!



Det är bra att sådant händer ibland så att man blir påmind om hur det kunde vara förr. I våra iden finns ingen ström, ingen TV. Bara kvistar och löv men det ger oss tid för vila och meditation.

Välkommen kära IKA till nya tävlingar på min bloggsida.

2008-09-29 @ 14:00:12
URL: http://iglooanser.blogg.se/
Postat av: IKA

Mimmi:

Det är glädjande att du haft tur, tack för tillbaka titten och välkommen åter om andan faller på

Kramiz

2008-09-29 @ 17:15:35
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: IKA

Rut:

Nej det är ett rent under att få tillbaka elektrisiteten när den väl återkommer. Tanken som löper genom huvudet är ändå om vi har det så mycket bättre idag än förr. Jag är inte anti mot den tekniska utvecklingen men den går för fort fram. Det jag är tacksam över allra mest är att kunna skriva till andra över datan.



Sjukvården är ju en sak som gått framåt och det är ju otroligt tur! Och hur i all världen kom jag nu in på denna bit ..? strömavbrottet var det ju ..hihi nåväl..



Bamsekram

2008-09-29 @ 17:19:33
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: IKA

Igloo:

Höj höj, kotte lilla,



Vad mysigt du har det i ditt lilla bo, ingen stress här inte. Som livet ska vara, njutningsfullt på alla sätt och vid.

Kram kram

2008-09-29 @ 17:21:01
URL: http://ikatankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0